Mikroskop pracuje s buňkami lidské tkáně pomocí laserů

Člověk |

Elektronický mikroskop, jenž využívá ke své činnosti laser a který by se mohl stát mocným nástrojem ve výzkumu Alzheimerovy nemoci, rakoviny či jiných chorob, by měli vyvinout skotští univerzitní vědci, kteří získali grant ve výši 1,4 milionů dolarů.

Novinka má být podle vědců prvním zařízením svého druhu, který umožní výzkumníkům realizovat řadu úkonů prostřednictvím jediného nástroje. To zahrnuje mimo jiné vytváření obrázků či třídění a oddělování buněk. Takový nástroj sníží riziko kontaminace buněk, protože je nebude nutné přesouvat mezi různými aparaturami.
Zařízení má být také jedinečné díky vylepšené optické technologii, díky které bude možné pracovat s buňkami bez toho, že by se jich bylo nutné dotýkat. Na základě aplikace určitého typu laserového paprsku lze buňky bezdotykově posouvat či oddělovat (například bílé a červené krvinky či rakovinové nebo nerakovinové částice). Laser tak pracuje spíše jako miniaturní pluh traktoru nebo jako sítko.
Různě barevné paprsky laseru mohou být také využity k narušení povrchu buňky (k její řízen perforaci), čímž do ní bude snadnější dopravit různé prvky, jako je cizí gen nebo jiná medicínská informace.
Nový mikroskop by se mohl na trhu objevit již v průběhu dvou let. Vycházet bude ze současných řešení, jako je například Nikon TE2000E. Dalšími komponentami, které v mikroskopu zatím byly sporadicky využity nebo vůbec, zahrnují mimo jiné fialová dioda či infračervený laser. První verze řešení budou mít podobu 20palcové televize a budou vyžadovat skutečné výkonné lasery. Cílem vědců je však vyvinout model, který bude možné komerčně vyrábět. Ten by byl rozměrově menší a také by pracoval s laserovým paprskem, který by nebyl výkonnější než ten, který je dnes běžně využívaný v CD přehrávačích.