Pátrání po černém arsenu

Chemie |

Pokud jste v minulosti studovali různé pokročilejší učebnice chemie, občas jste mohli narazit i na přiznanou neznalost - záhadu, zda nějaká látka vůbec existuje.

Příklad: Existuje SiO? Existuje Au2O (nebo jde o směs zlata v oxidu zlatitém Au2O3). Ani v dnešní době pokročilých fyzikálních analytických metod není ještě všechno jasné, lze zkoumat nebo si alespoň hrát s fantazií. Takže jedna taková otázka: Existuje černý arsen a pokud ano, jak je to s jeho stabilitou?

Inspirace k této možnosti přišla z toho, že fosfor má 3 modifikace (černý, červený a bílý), arsen je v tabulce pod ním a řadou vlastností mu je podobný. Ostatně právě proto se mohly objevit i ony kontroverzní bakterie, které mají arsen místo fosforu přímo v DNA.

U fosforu je při pokojové teplotě právě černá varianta tou nejstabilnější, ostatní formy jsou metastabilní (ostatně viz známá reaktivita fosforu bílého). V případě arsenu známe modifikaci šedou a žlutou. Existence černé formy byla dosud spíše předpokládána, tato varianta musela být různě stabilizována jinými prvky.

Tom Nilges (Technical University, Mnichov – odpusťte názvy německých institucí v angličtině), Richard Weihrich z University of Regensburg (Řezno) a Peer Schmidt z Lausitz University of Applied Sciences zveřejnili nyní v časopise Angewandte Chemie svůj závěr: Černý arsen opravdu existuje i samotný, ale je metastabilní. To znamená, že jiné modifikace jsou energeticky výhodnější, nicméně zde funguje současně dost velká energetická bariéra, takže k přechodu může dojít na velmi různých časových škálách (např. i diamant je metastabilní fáze uhlíku a v podstatě by se časem měl přeměnit na grafit, ale naštěstí pro vlastníky diamantů se takto běžně nechová).

Zdroj: Physorg.com

Poznámka: Je ale deklarovaný vztah fosfor-arsen něco jiného než hraní si s barvami? Odpovídá černý fosfor svou strukturou černému arsenu? Mimochodem, Wiki zná navíc i hnědý arsen. Jinde můžete najít uveden i fialový fosfor a starší vydání Remyho Anorganické chemie zná jako ještě další modifikaci světle červený fosfor.