Dalekohled Corot by mohl objevit až 80 nových expolanet

Aktuality |

Životní pouť kosmického dalekohledu Corot byla prodloužena až do dubna 2013. Informaci oznámilo mezinárodní konsorcium (Francie, Brazílie, Rakousko, Belgie, Španělsko, Německo a Evropská kosmická agentura), které kosmický dalekohled provozuje.

Mise byla původně naplánována do poloviny roku 2009. Později bylo rozhodnuto o prodloužení mise do ledna 2010 a nyní až do 31. března 2013.

Historie

Píše se 26. prosinec 2006 a z kosmodromu Bajkonur startuje ruská nosná raketa Sojuz s prvním dalekohledem, jehož hlavním úkolem je hledání exoplanet. COROT (COnvection ROtation and planetary Transits) je mezinárodním projektem, v němž mají hlavní slovo Evropská kosmická agentura a Francie. Dalekohled najdeme na polární oběžné dráze kolem Země, ve výšce okolo 870 kilometrů.

Teleskop je vybaven zrcadlem o průměru 30 cm a CCD kamerami. Jeho úkolem je hledání exoplanet, pomoci metody tranzitní fotometrie. Do dnešních dní byly oznámeny objevy 8 těles. Mezi nimi je 7 exoplanet a jeden hnědý trpaslík.

Nejzajímavějším úlovkem je exoplaneta COROT-7b, která má průměr 1,7 Zemí a hmotnost asi 4,8 Zemí. Okolo své mateřské hvězdy obíhá ale velmi blízko, takže jeden rok na exoplanetě trvá jen 20 pozemských hodin! Pro srovnání: Merkur oběhne okolo Slunce za 88 dní.

Po objevu exoplanety CoRoT-7b se astronomové zaměřili na mateřskou hvězdu spektrografem HARPS, který je umístěn na 3,5 m velkém dalekohledu Evropské jižní observatoře na La Silla v Chile. Ze spektra mateřské hvězdy se metodou měření radiálních rychlostí podařilo odhadnout hmotnost exoplanety CoRoT-7b a také odhalit další planetu, která dostala název CoRoT-7c.

Nová exoplaneta má hmotnost 8,4 Mz a okolo hvězdy obíhá ve vzdálenosti 0,04 AU s periodou 3,7 dne. Je velmi pravděpodobné, že i ona má skalnatý povrch a spadá do kategorie super-Zemí. Zjistit průměr exoplanety je nemožné, neboť podle dostupných informací nevykonává tranzity. Ze spektra mateřské hvězdy je možné zjistit pouze dolní prah její hmotnosti, nikoliv velikost.

Další exoplanety, objevené kosmickým dalekohledem Corot, mají průměr od 1,16 do 1,5 Jupiterů a hmotnost 0,7 až 3,3 Mz.

Objev dalších exoplanet se očekává v nejbližší době. Podle neoficiálních informací by tým okolo dalekohledu Corot mohl v nadcházejících měsících oznámit objev až 80. exoplanet! Většinou se ale bude jednat o exoplanety typu horký Jupiter.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno