Dvojvrstvé membrány lze vytvářet i z peptidů

Aktuality |

Vznik organismů současného typu byl umožněn až objevením membrán, které dokázaly oddělit tělo od vnějšího prostředí. Ne snad, že by předcházející systémy, různé hypercykly apod., nemohly být též označeny za živé, byly od pozdějšího života ale každopádně radikálně odlišné.

Pravda je, že dnešní membrány jsou tvořeny z dosti komplikovaných látek, např. fosfolipidů. Není vůbec jasné, zda je evoluce používala už před cca 4 miliardami let.

Vědci z Emory University nyní ukázali, že funkční membrány se dají postavit i z jednoduchých peptidů. Ačkoliv jsou peptidy obecně rozpustné ve vodě, lze je uspořádat i tak, aby na jedné straně membrány byla hydrofobní vrstva. Navíc tato obdoba proteinu může mít současně také katalytické účinky. Výzkumníci dokonce uvažují, zda by se pořadí peptidů na membráně nemohlo kdysi používat i k uložené genetické informace. Jejich představa tak znamená jistou konkurenci třeba pro teorii RNA světa, výhodou je, že molekuly peptidů jsou proti RNA podstatně jednodušší a jejich samovolný vznik je nekomplikovaný.