Exotický stav hmoty základem kvantových počítačů?

Aktuality |

Vědci z Rice University a Princeton University publikovali v dubnovém vydání Physical Review Letters o novém materiálu, který by se mohl stát základem kvantových počítačů.

Nový materiál by měl umožnit vytvářet kvantové registry odolné vůči chybám (fault tolerant), což zatím představovalo významnou překážku rozvoje kvantového počítání. Jedná se ovšem o značně bizarní formu hmoty, kterou si lze představit jako částici s elektrickým nábojem o velikosti 1/4 náboje elektronu. Výchozím materiálem pro „výrobu“ této látky byly elektrony chycené za extrémně nízké teploty v magnetické pasti ve stavu kvantové Hallovy kapaliny typu 5/2. Má se jednat o neabelovský stav hmoty a nekomutativními vlastnostmi.

Připravit 5/2 kapaliny ovšem vyžaduje extrémní podmínky, např. teplotu 1/10 000 stupně nad absolutní nulou a údajně nejčistší galium arsenid na naší planetě. Celý postup nakonec úspěšně provedli Rui-Rui Du, Chi Zhang, Yanhua Dai a Tauno Knuuttila z Rice University.

Poznámka: Omlouvám se za příslušné dezinterpretace, zájemcům doporučuji prostudovat původní článek.