Jak fungují jezera na Titanu?

Aktuality |

Vincent Chevrier University of Arkansas a jeho kolegové připravují projekt, jehož cílem je simulovat podmínky v jezerech na Saturnově měsíci Titan. Projekt finančně podpořila NASA.

Donedávna jsme toho o Titanu příliš nevěděli. Roušku tajemství poodhalila až kosmická sonda Cassini při nespočtu svých průletů okolo tohoto tajuplného světa a její věrný kolega ve zbrani – Huygens, který prolétl oranžovou dekou atmosféry Titanu a přistál na povrchu v lednu 2005.

Obě sondy objevily na povrchu Titanu velké množství jezer, která se nacházejí především v severních částech měsíce a mají mnohdy větší rozlohu než jejich největší pozemští příbuzní. Při teplotě -179 °C by vodu v jezerech nehledal ani fanatický optimista, a tak se vědci museli poohlédnout po něčem jiném. Dnes už víme, že koktejl je tvořen uhlovodíky – zejména metanem a etanem.

I když se to v kontextu zpráv z posledních let a měsíců nezdá, vědci si stále nejsou stoprocentně jistí, jaký mechanismus jezera na Titanu doplňuje. Favoritem je pochopitelně „metanový cyklus“ – coby analogie koloběhu vody na Zemi. Tomuto populárnímu scénáři nahrává i fakt, že v atmosféře Titanu byly objeveny mraky, srážky a dokonce mlha. Vyloučit však stále nelze ani existenci podpovrchových jezer apod.

Titan je nesmírně zajímavým tělesem Sluneční soustavy. Jako jediný známý měsíc má atmosféru a v mnoha rysech se podobá Zemi více než například Mars.

Obamův masakr rozpočtovou pilou odsouvá už tak pesimistické vyhlídky na start další kosmické sondy kamsi na pomezí dlouhodobých výhledů a hudby vzdálené budoucnosti. Astrobiologové mají jak známo srdce skromné a tak si vystačí i s málem.

Vincent Chevrier a jeho tým připravují speciální komoru, ve které bude nastolena teplota okolo -178 °C při tlaku o 50 % vyšším než na Zemi.

Poté bude do komory vpuštěn metan a/nebo etan. Látka by měla postupně kondenzovat a na dně vytvářet miniaturní jezero o hloubce 1 centimetr. Vědci pak budou teplotu uvnitř komory postupně zvyšovat a sledovat, jakým způsobem se uhlovodíky odpařují.

Předpokládá se, že etan se bude odpařovat pomaleji než metan, neboť má těžší molekuly. Kromě těchto dvou ingrediencí bude v komoře ještě plynný dusík. Vědci nemají ucelenou představu o tom, jak se bude celá směs chovat. Výsledky simulací nám mohou napovědět mnohé o jezerech na Titanu. Zajímavá bude konfrontace s výsledky sondy Cassini i teoretickými modely.