Migrující exoplanety se možná chovají podobně jako kdysi Jupiter a Saturn

Aktuality |

Možná si na to ještě pamatujete. Koncem minulého roku probleskla sdělovacími i astronomickými kanály senzační zpráva o objevu hned tří exoplanet přímým zobrazením dalekohledy na Havajských ostrovech. Astronomové na Zemi tehdy dali svým kosmickým kolegům „exoplanetárním hattrickem“ pořádnou lekci. Nyní se na tři exoplanety a jejich blízké okolí u hvězdy HR 8799 podíval kosmický dalekohled Spitzer.

Dalekohled NASA pozoroval okolí hvězdy HR 8799, která je mateřskou hvězdou třem exoplanetám o hmotnosti přibližně 10 Jupiterů. Tři vzdálené světy však tentokrát nebyly hlavním objektem zájmu zvídavých přístrojů dalekohledu Spitzer, jenž pracují v infračervené části spektra. Dalekohled se zaměřil na okolí mateřské hvězdy a nalezl poměrně hustý disk jemného prachu. Obří exoplanety se musí prodírat hustým oblakem prachu, ale příliš stěžovat si na to nemohou. U hvězdy HR 8799 dostává pořekadlo „kdo si co nadrobí, to si také sní“ konkrétní obrysy. Migrující exoplanety zřejmě značně narušily oběžné dráhy menších těles a přeměnily poklidný planetární systém v chaotický prostor, kde se navzájem srážejí malé objekty a tím vzniká pozorovaný jemný prach.

Astronomové chaotický systém bedlivě sledují, neboť nám může napovědět mnohé o naší Sluneční soustavě a dost možná i o vzniku života na Zemi. Stejně jako migrují exoplanety u hvězdy HR 8799, mohly kdysi migrovat Jupiter a Saturn a „vytlačit“ tak malá tělesa Sluneční soustavy směrem do vnitřních částí planetárního systému. Naše planeta pak v důsledků zmíněných událostí zažila to „velké bombardování“. Podle některých teorií se při velkém bombardování mohly na Zemi dostat organické sloučeniny a dost možná i voda.

Hvězda HR 8799 se nachází ve vzdálenosti 120 světelných let a její stáří se odhaduje na 60 milionů let.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno