Planeta velká téměř jako hnědý trpaslík

Aktuality |

Hmotnost exoplanety možná dosahuje až 1/3 hmotnosti svého slunce.

Slunce je mnohem hmotnější než všechny planety, hvězda je mnohem hmotnější než planeta. Taková je klasická představa soustavy hvězda – planeta. V roce 2005 ale astronomové objevili exoplanetu, obíhající okolo hnědého trpaslíka.

Základní údaje

Název: 2M1207b
Název mateřské hvězdy: 2M1207
Vzdálenost od Země: 170 ly
Velká poloosa: 46 AU
Hmotnost: 4 Mj
Průměr: 1,5 Rj

V roce 2005 byl oznámen objev exoplanety, obíhající okolo hnědého trpaslíka s nezapamatovatelným označením 2MASSWJ1207334-393254. Exoplaneta dostala zkrácený název 2M1207b. První planeta u hnědého trpaslíka byla objevena už asi rok předtím přímou metodou na na fotografii z dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře. V prvních chvílích ale nebylo možné stoprocentně říci, zda je jasný bod na snímku skutečně planetárním společníkem hnědého trpaslíka, nebo jen náhodně se promítající vzdálený objekt.

Další pozorování z VLT a Hubblova kosmického dalekohledu ukázala, že první možnost je ta správná. Tým okolo Gaela Chauvina si tak mohl připsat velký úspěch. Exoplaneta má hmotnost nejméně 4 Mj a poloměr 1,5 Rj. Okolo hnědého trpaslíka obíhá ve vzdálenosti 46 AU, což je pro představu téměř stejná vzdálenost, ve které obíhá Pluto okolo Slunce. Podle odhadů má planeta 2M1207b povrchovou teplotu okolo 1600 K. Pomocí spektra se podařilo odhalit v její atmosféře molekuly vody.

Zvláštní pár

Mateřská hvězda 2M1207 se nachází asi 170 světelných let směrem v souhvězdí Kentaura. Jedná se o hnědého trpaslíka, tedy o jakousi nedodělanou hvězdu, ve které se nikdy nezažehly termonukleární reakce. Hmotnost hnědého trpaslíka se odhaduje na 0,025 Ms, což je asi 26 Jupiterů. Hmotnost exoplanety 4 Mj je pouze spodním odhadem, ve skutečnosti může mít planeta hmotnost až 10 Mj, což by znamenalo, že dosahuje až 1/3 hmotnosti svého slunce. Na něco podobného nejme u soustavy hvězda – planeta zvyklí.

Okolo exoplanety 2M1207b se strhla poměrně vášnivá diskuse. Je 2M1207b vůbec planetou? Proti hovoří několik nepřímých argumentů:

• Netypický poměr hmotnosti hvězda (hnědý trpaslík) – planeta.
  • 2M1207b zřejmě nevznikla jako klasická planeta (akrecí protoplanetárního disku), ale gravitačním kolapsem mlhoviny – tedy podobně jako např. hnědý trpaslík nebo normální nefalšovaná hvězda.

2M1207b ukazuje, že hranice mezi hvězdou, hnědým trpaslíkem a planetou nejsou dokonalé a vesmír nás může překvapit.

Teplota

Stáří hnědého trpaslíka i jeho planetárního průvodce se odhaduje na 8 milionů let. Za tu dobu by měla planeta vychladnout a mít teplotu okolo 1000 K. Získaná data ale naznačují teplotu o více než 600 K větší. Kde je tedy problém? Američtí astronomové Eric Mamajek a Michael Meyer přišli s teorií, že exoplaneta 2M1207b je ve skutečnosti mnohem menší a dosahuje hmotnosti jen 1/4 Jupiteru. Za vyšší teplotou je nedávná kolize s jiným tělesem.

Druhým možným vysvětlením je přítomnost disku prachu a plynu, který planetu obklopuje.

Převzato z webu Exoplanety.cz.