Prvok se dokáže obejít bez hemu, i když normálně dýchá

Aktuality |

***oznámení Tiskového odboru AV ČR Převratný objev se podařil Mgr. Luďku Kořenému, Ph.D., z týmu prof. Julia Lukeše z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích. Po třech letech usilovné práce se potvrdila jeho velmi odvážná domněnka, že jeden prvok z rodu Phytomonas nepotřebuje ke své existenci molekulu hemu. Ta je u všech ostatních známých […]

***oznámení Tiskového odboru AV ČR

Převratný objev se podařil Mgr. Luďku Kořenému, Ph.D., z týmu prof. Julia Lukeše z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích. Po třech letech usilovné práce se potvrdila jeho velmi odvážná domněnka, že jeden prvok z rodu Phytomonas nepotřebuje ke své existenci molekulu hemu. Ta je u všech ostatních známých živých forem k životu nezbytná. Objev může přispět k vývoji účinnějších léků proti leishmanióze, závažné tropické nemoci, kterou tento parazit způsobuje.

Odborné shrnutí – Buňka, která k životu nepotřebuje hem. (web katedry molekulární biologie Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity)

Kořený L., Sobotka R., Kovářová J., Gnipová A., Flegontov P., Horváth A., Oborník M., Ayala F.J. & Lukeš J. (2012) Aerobic kinetoplastid flagellate Phytomonas does not require heme for viability. Proc. Natl. Acad. Sci. USA

***

Poznámky PH:

Pokus o zjednodušené převyprávění shrnutí:

– Hem (heterocyklická sloučenina, v jejímž středu je atom železa) slouží pro transport kyslíku. Vtip je v tom, že i ty eukaryotické organismy (původní zpráva mluví o všech organismech, jde však o eukaryota), které jsou anaerobní – třeba někteří parazitičtí prvoci – se bez hemu neobejdou. Potřebují ho k provádění jiných redoxních reakcí, metabolismu mastných kyselin i likvidaci kyslíkových radikálů. Třeba si ho ani nedokáží syntetizovat, ale musejí ho získávat od hostitele.

– Příslušný prvok – bičíkovec – je ovšem aerobní, má v buňkách normálně fungující mitochondrie apod. Hem využívat může, je-li v prostředí, ale dobře se mu daří i bez něj.

(Trapné, jak člověk žije v bludech: myslel jsem si, že hem funguje pro přenos kyslíku na úrovni krve, mezi buňkami, čili jednobuněční ho nepotřebují, nepotřebuje ho hmyz, který má rozvod zajištěný vzdušnicemi apod.)