John Locke (1632-1704) – empirik a jeden z otců novověké vědy

Člověk |

Před 300 lety, 28. října 1704, zemřel anglický filozof John Locke, jehož učení výrazně podpořilo rozvoj moderních přírodních věd. Jádrem Lockovy filozofie je kritika francouzského filozofa a matematika René Descarta, přesněji jeho karteziánské teorie vrozených idejí.




Před 300 lety, 28. října 1704, zemřel anglický filozof John Locke, jehož učení výrazně podpořilo rozvoj moderních přírodních věd.

Vladimír Neff ve svém půvabném Filosofickém slovníku napsal: „Všechna velikost a bída dnešních časů začíná anglickým osvícenstvím; a John Locke je jeho otec. Není děje v našem životě, aby v něm neměl prsty John Locke. Není historické události nové doby, aby nevyvřela přímo ze zásad, jež formuloval John Locke, pokračovatel Francise Bacona a oxfordských františkánů. Neboť málokterá myšlenka měla na vývoj evropského lidstva vliv tak ohromný jako Lockova slova: Nic není v intelektu, co nebylo ve smyslech.“

Stručně k filozofově životu. John Locke, současník Isaaca Newtona, se narodil v Wringtonu, poblíž Bristolu. Studoval přírodní vědy a lékařství a dlouhou dobu působil jako domácí učitel, rádce a lékař lorda Ashleye, později lord Shaftesburyho, jenž vykonával úřad lorda kancléře. Po jeho pádu uprchl Locke do Francie a do Holandska. Do vlasti se mohl vrátit až v roce 1689, kdy na anglický trůn dosedl Vilém Oranžský. Po jedenáct let pak Locke zastával významný post komisaře po obchod a kolonie. Roku 1700 odešel na odpočinek a poslední léta trávil v ústraní na statku svého šlechtického přítele.

Hlavním dílem Johna Locka je jeho Esej o lidském rozumu (Essay Concerning Human Understanding, 1689, on-line: http://www.arts.cuhk.edu.hk/Philosophy/Locke/echu nebo http://www.ilt.columbia.edu/publications/locke_understanding.html), v němž překládá zásady své nauky o poznání. Tato rozsáhlá esej je nejen plodem jeho celoživotního filozofického zájmu, ale i jedním z filozofických základů novověké západní přírodovědy.
Jádrem Lockovy filozofie je kritika francouzského filozofa a matematika René Descarta (1596-1650), přesněji jeho karteziánské teorie vrozených idejí. Descartes, zakladatel moderního racionalismu, dospěl k závěru, že smysly jsou vnitřně nespolehlivé při rozpoznávání reality fyzikálního světa. Podle něj musí skutečná povaha fyzikálních objektů spočívat v něčem jiném než ve smyslových kvalitách. Tyto kvality konstituují pouze přechodný modus, do něhož se halí skutečná „fyzikální esence“, a máme-li tuto esenci poznat, musíme se radit nikoli se smysly, ale s rozumem, který jediný je s to uchopit esenci věcí.
I když jsme to celé poněkud zjednodušili, můžeme říci, že racionalismus nachází klíč k poznání (a to i k poznání vnímatelných věcí) spíše v racionální reflexi než v empirickém pozorování. Principem fyzikální vědy je podle Descarta geometrie, tedy hledání apriorních principů, které ústí do nevyhnutelných, univerzálních pravd.

John Locke, v jehož úvahách vrcholí anglické osvícenství, se domníval, že je tomu přesně naopak. Celá první část jeho slavného Eseje o lidském rozumu je věnována důkazu, že žádné vrozené ideje neexistují. Lidská duše je podle něj „tabula rasa“, nepopsaná deska. Teprve zkušenost, jejímiž dvěma zdroji jsou smyslové vjemy a reflexe, na tuto čistou desku zapisuje všechny naše poznatky a dává nám jednoduché ideje. Smyslové vjemy jsou výsledkem fyzického působení objektu na naše smysly a reflexe (kterou Locke připodobňuje k jakémusi vnitřnímu smyslu).
Locke, na rozdíl od svých předchůdců, však překonává naprostý empirismus a zavádí schopnost chápání, rozumění. Díky tomuto rozumění můžeme – od určitého počtu jednoduchých idejí – utvářet ideje složité, tedy
1. ideje substancí (reprezentující v mysli skutečnosti existující o sobě jako tělesa nebo duchovní bytosti),
2. ideje modů (odpovídající vlastnostem: počet, krása) a
3. ideje relací (udávající vztahy příčiny a účinku).
Poznání se podle Locka završuje teprve díky rozumové aktivitě schopné odhalovat důkazy, vyvozovat oprávněné závěry, ale pouze na základě vjemů fyzikální reality, která nás obklopuje a kterou chápeme smysly.

Jestliže byl tedy Descartes přesvědčen, že svět je třeba vyložit s matematickou přesností cestou dedukce, Locke si nejprve klade otázku, zda na tento úkol náš rozum vůbec stačí. Z tohoto důvodu jej dějiny myšlení pokládají za prvního kritického filozofa, za otce moderní kritiky poznání. V období Lockova života se rodila moderní věda. V Británii byla založena Královská společnost. Již zmíněný Issac Newton (1643-1727) položil základy klasické fyziky (Newtonovo dílo Principia vyšlo takřka současně s Lockovým Esejem), zatímco Robert Boyle (1627-1691) se svými experimenty ustanovil chemii.

(Lockova epistemologie je pouze částí jeho díla. Neméně významné jsou jeho myšlenky o výchově, jeho politické, nábožensko-filozofické a etické názory. Zde odkazuje zájemce na přehled internetových zdrojů a literaturu.)

On-line texty:

Full-text works by John Locke
http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/book/search?amode=start&author=Locke,%20John

John Locke at Project Gutenberg
http://www.gutenberg.net/catalog/world/authrec?fk_authors=2447

Works by Locke on the Web
http://weber.ucsd.edu/~dmckiern/locke.htm

John Locke Online Bibliography
http://www.libraries.psu.edu/tas/locke

The Works of John Locke in Nine Volumes (1824, in .pdf)
http://oll.libertyfund.org/ToC/0128.php

Další informace:

John Locke (velmi podrobný rozbor díla)
http://plato.stanford.edu/entries/locke

Pre-History of Cognitive Science – John Locke
http://www.rc.umd.edu/cstahmer/cogsci/locke.html

Literatura:

Locke, John: Esej o lidském rozumu (Svoboda, Praha, 1984)
Locke, John: Druhé pojednání o vládě (Praha, 1992)
Durozoi, G., Roussel, A.: Filozofický slovník (EWA, Praha, 1994)
Störig, H. J. Malé dějiny filozofie (Zvon, Praha, 1991)
Scruton, R.: Krátké dějiny novověké filosofie (Barrister and Principal, Brno, 1999)

Yolton, J. W.: John Locke: Problems and Perspectives (Cambridge University Press, 1969)
Dunn, J: The Political Thought of John Locke: An Historical Account of the Argument of the Two Treatises of Government (Cambridge University Press, 1969)
Bailyn P: The Ideological Origins of the American Revolution (Harvard University Press, 1967. Enlarged Edition, 1992)








Související články




Komentáře

27.07.2014, 00:42

.... tnx for info....

26.07.2014, 15:44

.... ñïàñèáî çà èíôó!!...

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.