Smutek vyvolává rozmařilost

Člověk |

Nikoho asi nepřekvapí, že psychický stav investora má vliv na jeho transakce na burze. Ovlivňuje ale i tak banální záležitosti, které provádíme spíše podvědomě a rutinně – například koupi rohlíků. Čím jsme smutnější, tím více utrácíme.

Smutek vyvolává rozmařilost



pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

Tým psychologů z několika amerických univerzit vydal v časopisu Psychological Science článek založený na následujícím experimentu. Jedna skupina dobrovolníků zhlédla videoklip, který byl smutný, kontrolnímu vzorku byl promítnut klip považovaný za emočně neutrální. Následně dostaly obě skupiny za úkol provést nákup určitých předmětů denní potřeby za různé ceny. Lidé, kteří viděli předtím smutný klip, utratili až o 300 % více peněz. Nikoliv překvapivě posléze vesměs prohlašovali, že jejich psychický stav ovšem na jejich rozhodnutí žádný vliv neměl.

Experimentátoři tvrdí, že smutek se zde projevil ve dvou rovinách, jednak přímo jako zhoršení nálady, za druhé pak svým vedlejším efektem, jímž je vyvolání „sebezpytování“. Z toho se pak odvozuje větší ochota nakupovat, například proto, aby se dotyčný uklidnil nebo se v nepřátelském světě „zabezpečil/zásobil“.

Zdroj: Association for Psychological Science

Poznámky:

– Klíčové by ovšem bylo, zda lidé v testu utráceli své vlastní peníze a obdrželi skutečné zboží, nebo zda všichni věděli, že se hraje „jen jako“. Původní zdroj metodiku bohužel neupřesňuje.

– Byl rozdíl dán spíše tím, že smutní lidé nakupovali více, nebo tím, že byli ochotni akceptovat vyšší cenu? Jinak řečeno, zhoršila se u těchto lidí i schopnost oceňovat hodnotu zboží, došlo ke ztrátě soudnosti? Kde jinde by se tento efekt mohl projevit (seznamování apod.)?

– Zajímavé by bylo testovat nejen nákupy běžného „neutrálního“ zboží, ale něčeho, co má charakter odměny: zmrzlina, čokoláda… byl by zde rozdíl mezi oběma skupinami ještě větší? (Efekt „svět je špatný – ať si alespoň trochu užiju“)

– Dalo by se tohoto jevu využít například v reklamě? (Asi ne v televizní, protože jde o okamžitý efekt – muselo by to být spojeno s možností nějaké zboží ihned koupit – na Internetu, přímo v obchodě. Na druhé straně, možná by zákazník takhle jednorázově nakoupil více, ale navštěvoval by pravidelně obchod, který by si začal spojovat s vyvoláním smutné emoce? Vyplatilo by se to obchodníkovi? Možná takhle postupovat tam, kde lidé stejně nakupují spíše jednorázově – nádraží, letištní haly…?)

– Lze předpokládat, že od určité míry špatné nálady by se efekt obrátil (pasivita ve stylu „nic nemá cenu“)?

– Možná trochu paradox – „optimismus na trzích“ znamená vysokou poptávku.



Úvodní foto: Stephen Walter Ranson, Wkikipedia, licence public domain




Související články




Komentáře

22.09.2015, 02:36

nfl jersey china nike Denver Broncos NavyOrangeWhite 84 Ryan Griffin TE Its approximating you recite my mind! You seem to identify a lot about this, in the vein of you wrote the book in it before impressive. I think that you could perform with a few pics to constrain the message residential home a bit, but other than that,…

29.07.2014, 00:55

.... good info....

24.06.2014, 03:15

louboutin soldes... fairly helpful material, in general I imagine this is worthy of a bookmark, thanks a lot...

22.06.2014, 04:59

nike blazer pas cher... thanks to the author representing delightful his clock schedule proceeding this one....

13.06.2014, 21:48

Garay # 2 Argentina Soccer Jersey Home White/Sky Blue Adidas... Can I advertise on this site? If so how much for a banner ad?...

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.