Dopis čtenáře: Akrylamid a rakovina

Chemie |

V aktualnim cisle vedeckeho casopisu British Journal of Cancer publikuji vysledky delsi svedsko-americke studie (Karolinska Institutet, http://www.ki.se ) na 1 000 pacientech postizenych rakovinou, ktere vedci porovnavali s kontrolni skupinou 500 lidi. Zaver: potraviny s vysokym obsahem akrylamidu nezvysuji riziko rakoviny.

Neni to poprve, kdy se vysledky studie na lidech diametralne lisi od vysledku pokusu na zviratech, takze diskuse o eticke problematice takovych pokusu – a take o jejich pouzitelnosti v praxi – pokracuje. Alarmujici vysledky s akrylamidem v r. 2002 pochazely z pokusu na hlodavcich, predevsim krysach. Jejich prirozena strava je syrova, proto u nich zrejme "lidska" strava, pripravena za neprirozene vysokych teplot, podle nazoru nekterych svedskych biologu rychle zpusobi rakovinu.