Nanotrubičky ochrání před ozářením

Chemie |

Ochranný účinek měly nanotrubičky šířky zhruba vlákna DNA, které byly potaženy běžně používanými antioxidanty (BHA, BHT) a jejich deriváty. Lék fungoval na principu vychytávání volných radikálů.

Chemikové z Rice University a Texas Medical Center zjistili, že uhlíkové nanotrubičky mohou pomoci ochránit organismus před nemocí z ozáření.

Při „nemoci z ozáření“ dochází k úmrtí většinou nikoliv ihned (samozřejmě v závislosti na dávce), ale cca do měsíce – radioaktivita způsobí celkové poškození organismu, naruší imunitní systém, poškodí DNA i enzymy odpovědné za její opravu atd.
Výzkumný projekt, který sponzorovala americká armádní agentura DARPA, měl za cíl nalézt efektivnější způsoby, jimiž by se účinek ozáření dal zvrátit.
Ochranný účinek měly nanotrubičky šířky zhruba vlákna DNA, které byly potaženy běžně používanými antioxidanty (BHA, BHT) a jejich deriváty. Nanotrubičky sloužily tedy jako nosič, nikoliv jako vlastní účinná látka. Lék fungoval na principu vychytávání volných radikálů. Účinnost se testovala na myších a v případě, že látka byla podána do 12 hodin po ozáření.
Podle zveřejněných výsledků by nanotrubičky mohly být až 5000krát účinnější než dnes podávané léky (poznámka: bohužel není jasné, co to konkrétně znamená – snížení úmrtnosti po podání při vystavení určité dávce?).

A k čemu by to mohlo být dobré? Jistě v řadě speciálních případů. Hlavní využití tohoto postupu v běžné medicínské praxi by snad ale časem mohlo být následující: bylo by možné zvýšit dávku ozáření používanou při terapii nádorových onemocnění, a zvýšit tak účinnost léčby, aniž by pacient podlehl jejím vedlejším účinkům.

Zdroj: ScienceDaily, Eurekalert

Poznámka: Nanotrubička funguje tak, že radikály vychytává na svém vnějším povrchu, nebo je uvězní uvnitř?