Scienceworld.cz

KLASICKY

Nejnovější články

01.09.2014
Paměti RRAM mají vytlačit flash

Již před pěti lety sestrojili výzkumníci z Rice University na bázi oxidu křemičitého paměť RRAM (resistive random-access memory). V porovnání s konkurenčními technologiemi nabízí tento přístup mnohé výhody.

29.08.2014
Soumrak Západu – konec státu Ostrogótů?

Titulek tohoto článku se nevztahuje k Oswaldu Spenglerovi ani Patricku Buchananovi, nýbrž k otázkám konce antického světa. Tradiční datování zániku Západořímské říše do roku 476 je pouze konvence.

28.08.2014
Rusko chce ochránit svět před asteroidy a kosmickým smetím

Letí na nás planetka nebo kometa? Zavolejte do Moskvy. Ruská média informují, že Roskosmos hodlá postavit systém, který by Zemi ochránil před nebezpečnými asteroidy a kometami.

27.08.2014
Kde se vzal vřes v Prokopském údolí

Tradiční způsob hospodaření v krajině dal vznik i dalšímu společenstvuna skalnatých svazích – vřesovištím. Vyskytují se na jižních i severníchsvazích kyselých břidlic a buližníků, např. v Troji, v Šárce, v Tichém údolí.

22.08.2014
Paradoxní hra s mincemi

Dostanete šanci, jak se dostat z pekla ven. Můžete si hodit mincí a když padne panna, jste volný a můžete odejít do nebe. Padne-li orel, zůstanete v pekle navěky.

20.08.2014
Komise pro nesmrtelnost

Pohřební komisi ustavenou k zorganizování Leninova pohřbu přejmenovali na Komisi pro nesmrtelnost. Šlo o skutečné přesvědčení, nejen politický kalkul.

19.08.2014
Překvapení: Enzymy preferují syntézu umělé DNA

Polymeráza efektivně zabudovává umělé modifikace i v přítomnosti a přebytku přirozených substrátů, což umožní provádět takové syntézy i in vivo (uvnitř buněk živých organismů).

18.08.2014
Slavníkovci, středověk a monopol na ražení mincí

Monopol na ražení mincí/tištění peněz se pokládá za atribut suverénní vlády. Umožňuje vládě provádět měnovou politiku, tj. nejčastěji vydělávat na znehodnocování měny. V době vzniku prvních českých mincí však situace byla zřejmě složitější.

15.08.2014
Měříme vesmír: kam až to jde s paralaxou

Venuše se dostává mezi Zemi a Slunce dvakrát za století. Výsledkem je jakési zatmění Slunce. Když pozorovatelé ve vzdálených místech měří čas, jak dlouho trvá planetě dostat se přes sluneční kotouč, mohou porovnat rozdílné hodnoty a provést triangulaci.

13.08.2014
Konečně stabilní anoda z lithia

Vědci ze Stanfordovy univerzity publikovali v Nature Nanotechnology práci popisující výrobu anody, která bude téměř výhradně z lithia. Objev se pokládá za jakýsi svatý grál příslušné technologie, o který se usilovalo již několik desetiletí.

Novinky

01.09.2014

Najdeme exoměsíce díky rádiovým vlnám?

Gear S, nová verze chytrých hodinek Samsungu