Scienceworld.cz

KLASICKY

Nejnovější články

18.04.2015
Nejstarší kamenné nástroje: 3,3 milionu let

Na březích keňského jezera Turkana už bylo objeveno leccos z dávné (před)lidské historie. Aktuálně zřejmě nejstarší objevené kamenné nástroje jsou zajímavé tím, o kolik se rekord posouvá hlouběji do minulosti; od předešlých nálezů o 700 000 let na 3,3 milionu.

17.04.2015
Perlička: Všechny elementární částice jsou částicí jedinou?

John Wheeler jednou položil Richardu Feynmanovi záludnou otázku: "Proč mají všechny elektrony stejnou velikost elektrického náboje a stejnou hmotnost?" Feynman nevěděl.

16.04.2015
Řasy preferují délku dne pod 24 hodin

Mohou být organismy optimálně přizpůsobeny minulým, nikoliv současným podmínkám? Jak to souvisí s plasticitou a elasticitou druhů? Zastavuje se evoluce a schopnost odpovídat na selekční tlak?

15.04.2015
Neolitické revoluci prý předcházela politická

Proč zemědělství vzniklo jen někde? Ekologické faktory nemusí být tak přesvědčivým vysvětlením, jak se obvykle soudí. V době natufienu se na Blízkém východě prý lidé usazovali proto, že je k tomu někdo dokázal donutit.

Vysoký jak Holanďan: Přírodní výběr v akci

Lidská evoluce se nezastavila. I když ve vyspělých zemích radikálně klesla úmrtnost, stále platí, že různí lidé mají různé množství dětí. Bylo by divné, kdyby tyto rozdíly nemíchaly i se zastoupením genů.

12.04.2015
Dron vs. ovčácký pes

Technologie neberou práci jenom lidem, pastýři stále častěji používají roboty i k ovládání stád. Androidi, tedy drony, dnes mohou s klidem snít o ovečkách, a to nejen elektronických.

10.04.2015
Vědomí jako překřikující se hlasy

D. Dennett se domnívá, že model vědomí jako softwaru trpí jednou nevýhodou. Představujeme si při něm totiž obvykle software jako počítač s operačním systémem, který by odpovídal nějakému „ústřednímu hybateli“. Znovu ožívá descartovská představa Ducha ve stroji.

10.04.2015
Složité organické molekuly mohou být ve vesmíru běžné

Objeven metylkyanid, z nehož mohou vznikat aminokyseliny. Sluneční soustava není unikátní, ani pokud jde o organickou chemii.

09.04.2015
Vznik meiozy: Výhody haploidní a diploidní fáze

Za celé řady okolností má diploidní organismus větší šanci na přežití období strádání, naopak haploidní buňky mají výhodu v rychlém množení. Pokud by v tomto cyklu ale občas došlo splynutí genetické informace, nezadržitelně by se zvyšovala ploidie organismů.

08.04.2015
Tepelný počítač z grafenu?

Grafen je materiál vykazující nezvyklé vlastnosti v mnoha ohledech, a to včetně vedení tepla. Mohou zde vznikat stabilní „ostrovy“ lišící se teplotou od okolí a tato vlastnost by se dokonce třeba dala použít k ukládání informace.

Novinky