Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Nejnovější články

27.08.2014
Kde se vzal vřes v Prokopském údolí

Tradiční způsob hospodaření v krajině dal vznik i dalšímu společenstvuna skalnatých svazích – vřesovištím. Vyskytují se na jižních i severníchsvazích kyselých břidlic a buližníků, např. v Troji, v Šárce, v Tichém údolí.

22.08.2014
Paradoxní hra s mincemi

Dostanete šanci, jak se dostat z pekla ven. Můžete si hodit mincí a když padne panna, jste volný a můžete odejít do nebe. Padne-li orel, zůstanete v pekle navěky.

20.08.2014
Komise pro nesmrtelnost

Pohřební komisi ustavenou k zorganizování Leninova pohřbu přejmenovali na Komisi pro nesmrtelnost. Šlo o skutečné přesvědčení, nejen politický kalkul.

19.08.2014
Překvapení: Enzymy preferují syntézu umělé DNA

Polymeráza efektivně zabudovává umělé modifikace i v přítomnosti a přebytku přirozených substrátů, což umožní provádět takové syntézy i in vivo (uvnitř buněk živých organismů).

18.08.2014
Slavníkovci, středověk a monopol na ražení mincí

Monopol na ražení mincí/tištění peněz se pokládá za atribut suverénní vlády. Umožňuje vládě provádět měnovou politiku, tj. nejčastěji vydělávat na znehodnocování měny. V době vzniku prvních českých mincí však situace byla zřejmě složitější.

15.08.2014
Měříme vesmír: kam až to jde s paralaxou

Venuše se dostává mezi Zemi a Slunce dvakrát za století. Výsledkem je jakési zatmění Slunce. Když pozorovatelé ve vzdálených místech měří čas, jak dlouho trvá planetě dostat se přes sluneční kotouč, mohou porovnat rozdílné hodnoty a provést triangulaci.

13.08.2014
Konečně stabilní anoda z lithia

Vědci ze Stanfordovy univerzity publikovali v Nature Nanotechnology práci popisující výrobu anody, která bude téměř výhradně z lithia. Objev se pokládá za jakýsi svatý grál příslušné technologie, o který se usilovalo již několik desetiletí.

12.08.2014
V atmosféře horkých jupiterů je podezřele málo vody

Hubblův kosmický dalekohled se opět podíval na atmosféru několika exoplanet a to konkrétně tří horkých jupiterů. Cílem bylo nalezení molekul vody. Jak to dopadlo? Překvapivě.

11.08.2014
Perlička: Kynologie podle Švejka

aneb zamotané počátky německého ovčáka

08.08.2014
Co bránilo většímu rozvoji antického obchodu?

Chyběla idea nezávislého obchodního kapitálu, odděleného od majetku jedinců – například něco na způsob dnešních společností s ručením omezeným. A chyběl také provozní kapitál – starověké banky byly v porovnání s těmi dnešními malé, připomínaly spíše zastavárny.

Novinky