Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Nejnovější články

01.10.2014
DNA jako skladiště pro fosfor

Joerg Soppa z Goethovy univerzity ve Frankfurtu a jeho kolegové publikovali v PLoS ONE článek, že DNA, RNA či další fosfonukleosidy mohly hrát v minulosti i jinou roli než jen jako genetický materiál či analogy současných enzymů.

Klávesnice cítí vztek

Nazmul Haque Nahin a jeho kolegové z Bangladéše vytvořili program, který má na základě psaní textu na klávesnici odhadnout náladu pisatele. Úspěšnost se prý pohybuje okolo 80 %.

28.09.2014
28. září a libický masakr: Slavníkovci byli příbuznými Přemyslovců

V učebnicích dějepisu se stále udržuje představa, že Slavníkovci byli aristokracií nějakého „nečeského“ kmene z východních Čech (Charváti, Zličané...) a jejich vyvraždění 28. září v roce 995 tak znamenalo dovršení sjednocovacího procesu země. To ale prý téměř jistě neodpovídá pravdě.

26.09.2014
Proč zde nejsou mimozemšťané: Perkolační teorie a kolonizace galaxie

Landis uvažuje, že zakládat vzdálené kolonie není možné „bez přestupu“, tj. původní civilizace založí jen celkem málo kolonií primárních ve vzdálenosti několika desítek světelných let (třeba Země na Alfa Centauri). Další vlna kolonizace už bude muset vycházet z těchto kolonií.

25.09.2014
Další kouzla grafenu – „kolmý proud“

Grafen lze údajně uspořádat tak, že se v něm elektrony pohybují kolmo k orientaci elektrického pole.

24.09.2014
Předpověď zemětřesení z vody

Tým výzkumníků z Islandu, Švédska a Saúdské Arábie publikoval v časopisu Nature Geoscience zjištění, že dvěma zemětřesením na Islandu v letech 2012 a 2013 předcházela změna složení podzemní vody.

23.09.2014
Světlá barva kůže nemusí souviset s vitamínem D

Nejrozšířenější představa praví, že světlá barva kůže je výhodná v oblastech s nižším množstvím slunečního světla (přesněji UV záření), protože umožňuje účinnější syntézu vitamínu D. Může to být i jinak?

22.09.2014
Jak časté jsou sestry Venuše

Vědci se pokusili nejen definovat Venušinu zónu (což není moc snadné, modely jsou ošidné a o planetách toho moc nevíme), ale také najít kandidáty uvnitř této zóny.

20.09.2014
Divoký původ diskových galaxií

Nová pozorování vysvětlují, proč jsou galaxie podobné té naší ve vesmíru tak běžné.

19.09.2014
Vykrádání hrobů začalo už v mladším paleolitu

V mladším paleolitu se objevují už skutečně bohaté hroby. V ruském Sungiru dívčí hrob obsahoval korálky, k jejichž výrobě bylo tehdejší technologií třeba podle odhadu asi 3 500 hodin práce. Předměty zřejmě vyrábělo široké okolí.

Novinky