Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Nejnovější články

29.05.2015
Bruselátor: Kde se v chemii bere uspořádanost?

Reakce Bělousova-Žabotinského, při kterých systém prochází pravidelnými barevnými oscilacemi, jsou velmi populárním jevem. Jaké soustavy však vykazují "vůli" k podobnému uspořádání?

28.05.2015
Íránšár, zrod světovládných monoteismů

Představa Boha, k němuž se odvolávali rabínové i biskupové a kterou zdědili Muhammadovi souvěrci, se neobjevila z ničeho.

27.05.2015
Lesů i vegetace celkově přibývá

Kácení pralesů více než vyvažuje zalesňování v Číně, alespoň pokud jde čistě o biomasu. Analýza satelitních snímků za posledních 20 let ukázala, že množství vegetace se od roku 2003 mohlo zvýšit až o 4 miliardy tun uhlíku.

26.05.2015
Temná energie, antigravitace a perpetuum mobile

Temnou energii si můžeme představit jako pružný pás, který roztahuje vesmír, tedy jakousi antigravitaci. Nedala by se tudíž využít i přímo k odstínění gravitace?

25.05.2015
Centrioly a mimogenetická dědičnost

Epigenetika je v poslední době oblíbeným tématem výzkumu. Určitou informaci by mezi generacemi prý mohly přenášet i centrioly.

22.05.2015
Kde hledali tajemno starověcí Egypťané: V Núbii

V antickém období byl Egypt pokládán za zemi jakési „esoterické“ moudrosti, a to nejen šarlatány, ale i lidmi vzdělanými a racionalistickými. Na druhé straně měla řada antických autorů egyptské náboženství (především ztotožňování božstev se zvířaty a jejich uctívání) za fantasmagorické a směšné.

21.05.2015
Mozková aktivita a kybernetická kriminalita

Vědci z Iowa State University ukázali, že ochota ke kybernetické kriminalitě stejně jako u kriminality ve fyzickém světě koreluje s nedostatkem sebeovládání a provázejí ji stejné vzory mozkové aktivity. Má smysl posílat potenciálního insidera na školení?

20.05.2015
Dokonalá recyklace: pastva na fosíliích

Dokonalost v titulku je samozřejmě trochu nadsázka, přežijí takto ale nejen bakterie. Zřejmě celkem komplexní ekosystém hluboko pod antarktickým ledem se pase na pozůstatcích života starého desítky milionů let.

19.05.2015
Lidé osídlili pralesy dříve

Kdy se Homo sapiens usídlil v pralesech? Alespoň pokud pomineme Afriku, vesměs se předpokládalo, že až v holocénu, tedy po skončení poslední doby ledové nějak kolem 8 000 let př. n. l.

18.05.2015
Revoluce v bateriích: Tahounem mobily, nebo obnovitelné zdroje?

Jsou fantazie o ohebných bateriích a článcích s hustotou energie na úrovni benzínu a životností v desítkách tisíc nabíjecích cyklů reálné?

Novinky

28.05.2015

Návrat zapomenuté planety u hvězdy Aldebaran?

27.05.2015