Mise sondy Phoenix na Marsu skončila

Aktuality |

Kosmická sonda Phoenix se vydala vstříc rudé planetě 4. srpna 2007. Pod heslem „výzkum efektivně a levně“ měla po několik týdnů zkoumat své okolí v severních oblastech Marsu. K přistání na povrchu planety došlo 25. května 2008, krátce nato se vyslanec lidstva pustil do tvrdé práce.

NASA si dobře uvědomovala, že Phoenix na povrchu Marsu nevydrží dlouho. Na solární panely se snášel prach a délka slunečního svitu se s přicházející zimou zkracovala. Byl tak jen otázka času, kdy sonda nebude mít k dispozici potřebné množství energie. Naposled zavolal Phoenix domů 2. listopadu 2008. NASA se poté několikrát pokoušela se sondou navázat spojení a to zejména v obdobích, kdy v severních oblastech Marsu vystoupá slunce vysoko nad obzor a teploty dosahují přijatelných hodnot. Phoenix se však neprobral a NASA se už nepodařilo s ním navázat spojení. V úterý 25. května 2010, dva roky po přistání byly snahy o komunikaci ze základnou Vastitas Borealis ukončeny.

Phoenix potvrdil přítomnost vodního ledu jen několik centimetrů pod povrchem, zkoumal marťanské počasí a získal informace o chemickém složení půdy na rudé planetě. Jeho data zkoumají vědci po celém světě dodnes.

Před pár dny pořídila sonda MRO z oběžné dráhy Marsu snímky oblasti přistání sondy Phoenix. Na fotografiích je patrná i samotná sonda a jeden stín, který vrhá rozložený solární panel. Sonda ale disponovala dvěma panely, druhý stín však na snímku není…proč? Vědci se domnívají, že došlo k jeho zničení poté, co se na panel usazovala námraza z oxidu uhličitého.

Sonda Phoenix přinesla mnoho cenných informací o marťanské půdě i o změnách počasí na planetě. Významným způsobem posunula vpřed naše znalosti o Marsu a v historii výzkumu Sluneční soustavy ji bude už navždy patřit čestné místo. Godbye Phoenix a díky za vše!

Poznámka: Úvodní obrázek je pouze ilustrační, to pochopitelně není Phoenix.

Video NASA JPL z YouTube: