Potravinové alergie se mohou týkat i rýže

Aktuality , Člověk , Medicína | 30.09.2014

Alergie na potraviny postihuje přibližně 4% světové populace dospělých a až 8% dětí do 3 let. více

Plesiosaurus i hlavonožci: Čeští paleontologové představili kolekci fosilií z Antarktidy

Aktuality , Biologie , Geologie , Neživá příroda | 30.09.2014

Českým geologům se podařilo v průběhu deseti let terénních výzkumů v Antarktidě nalézt v mořských sedimentech velké množství unikátních zbytků zkamenělých živočichů a rostlin. více

Klávesnice cítí vztek

Člověk , Psychologie , Technologie | 30.09.2014

Nazmul Haque Nahin a jeho kolegové z Bangladéše vytvořili program, který má na základě psaní textu na klávesnici odhadnout náladu pisatele. Úspěšnost se prý pohybuje okolo 80 %. více

Hmotnostní spektrometrie pro analýzu buněčných procesů

Aktuality , Biologie | 29.09.2014

Nový koncept studia živých organismů založený na rychlém testování velkého počtu buněčných procesů s využitím hmotnostní spektrometrie představili vědci z Ústavu živočišné fyziologie a genetiky AV ČR společně s kolegy ze švýcarského Curychu. Publikován byl v září 2014 v časopise Nature Methods. více

28. září a libický masakr: Slavníkovci byli příbuznými Přemyslovců

Člověk , Historie | 28.09.2014

V učebnicích dějepisu se stále udržuje představa, že Slavníkovci byli aristokracií nějakého „nečeského“ kmene z východních Čech (Charváti, Zličané...) a jejich vyvraždění 28. září v roce 995 tak znamenalo dovršení sjednocovacího procesu země. To ale prý téměř jistě neodpovídá pravdě. více

Slavnostní otevření laserového centra HiLASE v Dolních Břežanech

Aktuality , Fyzika , Neživá příroda , Technologie | 26.09.2014

Za účasti mnoha významných hostů a zástupců médií bylo ve středu 24. září 2014 v Dolních Břežanech slavnostně otevřeno nové pracoviště Fyzikálního ústavu AV ČR, v.v.i., – laserové centrum HiLASE (High average power pulsed LASErs). více

Proč zde nejsou mimozemšťané: Perkolační teorie a kolonizace galaxie

Astronomie , Neživá příroda | 26.09.2014

Landis uvažuje, že zakládat vzdálené kolonie není možné „bez přestupu“, tj. původní civilizace založí jen celkem málo kolonií primárních ve vzdálenosti několika desítek světelných let (třeba Země na Alfa Centauri). Další vlna kolonizace už bude muset vycházet z těchto kolonií. více

Další kouzla grafenu – „kolmý proud“

Fyzika , Neživá příroda , Technologie | 25.09.2014

Grafen lze údajně uspořádat tak, že se v něm elektrony pohybují kolmo k orientaci elektrického pole. více

Hvězdy s obřími planetami mohou vypadat starší

Aktuality , Astronomie , Neživá příroda | 24.09.2014

Vliv planet na mateřské hvězdy je zřejmě větší, než se na první pohled může zdát. Ukazují to některé nové studie a to včetně nového pozorování dalekohledu Chandra. více

Předpověď zemětřesení z vody

Fyzika , Geologie , Neživá příroda | 24.09.2014

Tým výzkumníků z Islandu, Švédska a Saúdské Arábie publikoval v časopisu Nature Geoscience zjištění, že dvěma zemětřesením na Islandu v letech 2012 a 2013 předcházela změna složení podzemní vody. více

1 2 3 ... 757