Na infekci stačí jediná virová částice

Aktuality |

Až dosud chyběl solidní důkaz, že jediná virová částice dokáže způsobit infekci. Podle všeho ale může, alespoň to vyplývá z výsledků vědců z kanadských Wageningen University a Simon Fraser University.

Vědci experimentovali s larvami hmyzu (housenkami). Připravili si více variant virů a housenky vystavili jejich expozici. Posléze analyzovali, kolika genotypy viru je housenka infikována v závislosti na obdržené dávce. Statistický model tohoto procesu (počet nalezených genotypů jako funkce dávky) vedl k přesvědčení, že onemocnění může skutečně způsobit jediná částice – virion. Výsledky odpovídaly předpokladu, že jednotlivé infekce jsou na sobě nezávislé.

Dosud nebylo jisté, zda více virových částic nemusí v boji s imunitou hostitele nějak spolupracovat. Proto se uváděla dávka, kterou je třeba do sebe dostat (nejen u virů, ale i u bakterií – proto se třeba „dopisové bomby“ s antraxem, kdy je třeba vdechnout dávku bakterií Bacillus withracis, pokládaly za celkem neúčinné). Někdy to ale není nutné. Zda to platí i pro jiné viry včetně těch napadajících člověka, to se teprve ukáže.