Geneticky modifikované myši pobíhají účinkem modrého světla

Aktuality |

Vědci z Karolinska Institutet vytvořili geneticky modifikované myši, jejichž neurony lze aktivovat modrým světlem. Pokud se GMO myším posvítí na odhalené neurony mozku a míchy, začnou pobíhat (přesněji řečeno – začaly by, pokus se ale prováděl in vitro jen se samotnými nervovými buňkami, nikoliv s živými zvířaty.). Vědci provedli tento experiment proto, aby zkusili podobný […]

Pokud se GMO myším posvítí na odhalené neurony mozku a míchy, začnou pobíhat (přesněji řečeno – začaly by, pokus se ale prováděl in vitro jen se samotnými nervovými buňkami, nikoliv s živými zvířaty.). Vědci provedli tento experiment proto, aby zkusili podobný postup také při léčbě poranění míchy, kdy může být problém obnovit motorické funkce. Tímto způsobem se ukázalo, které neurony postačuje excitovat.

Základem genetické modifikace bylo vnesení genu pro syntézu světlocitlivého proteinu Channelrhodopsin2 (ChR2). Ten se normálně nachází v některých řasách a zapíná se účinkem modrého světla. Výzkumný tým vedl profesor Ole Kiehn a článek o postupu vyšel v Nature Neuroscience.