Jak se kazily zuby – historie škodlivých bakterií

Aktuality |

Výzkumníci z University of Adelaide's Centre for Ancient DNA (ACAD) publikovali v časopisu Nature Genetics článek o dějinách lidských zubních bakterií.

Jak se kazily zuby – historie škodlivých bakterií

Ústní bakterie se logicky změnily s tím, jak jsme se v neolitu začali živit jinou stravou, další proměny pak mikrobiální populace prodělala v souvislosti s průmyslovou revolucí.
Vědci prošli bakteriální DNA ze zubů z paleolitu, neolitu, doby bronzové, středověku i novějších dějin; nebyl to prý žádný zvláštní problém, plak se na zubech zachovává celkem dobře. Výsledek zkoumání: naše ústní bakterie jsou dnes podstatně méně rozmanité než v minulosti, což s sebou může nést i negativní důsledky; stále více převládají bakterie způsobující kaz. I když samozřejmě v porovnání s většinou minulých období máme chrupy přímo ukázkové, je to asi ale v důsledku pravidelné péče a hygienických apod. návyků. Také nemusíme kousat mouku plnou kamenné drtě.

Zatímco vliv neolitu na náš chrup je evidentní, ze záznamu jako druhá nejvýznamnější změna vyšla průmyslová revoluce, tedy konzumace průmyslově zpracovávané mouky a cukru.

Úvodní foto: Wikipedia/U.S. government, licence public doiman