Na dávnou Zemi mohly vodu dopravit nejen kometry, ale i planetky

Aktuality |

Astronomové z University of Central Florida využili havajský dalekohled Infrared Telescope Facility, který patří NASA a má průměr 3 metry, k výzkumu planetky 24 Themis. Výsledky bádání byly ohlášeny v časopise Nature a jsou více než zajímavé. Na povrchu planetky byly odhaleny významné stopy ledu a organických sloučenin.

Někteří sice tento objev prezentovali jako „překvapivý“, realita je však trochu někde jinde. Zpráva o objevu vody na planetce 24 Themis byly vydána už v říjnu loňského roku, teprve nyní se ale dočkala oficiální zvěčnění na stránkách prestižního vědeckého časopisu. Přítomnost vody na povrchu planetky sama o sobě není nikterak překvapivá. Už dříve se podařilo najít stopy vody i soli v některých meteoritech.

Zajímavé je především rozložení vody, které se zdá být rovnoměrné. Existuje přesvědčení, že voda musí být nějakým mechanismem neustále doplňována, neboť jinak by postupem času led vysublimoval. Favorizovanou teorií je chemická reakce za přítomnosti protonů slunečního větru a hydroxylu, jejímž produktem je mimo jiné i životodárná tekutina ve formě ledových krystalků.

Tým astronomů získával spektrum planetky nepřetržitě během 7 hodin, což je většina z 8 hodin a 25 minut trvající rotace 24 Themis.

Planetka byla objevena už v roce 1853 a okolo Slunce obíhá v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Její velikost dosahuje okolo 198 kilometrů.

Přítomnost vody na planetce je dobrou zprávu pro astrobiology a vědce, vrtající se v rané geologické historii naší Země. Mohly to být totiž právě planetky a komety, které dopravily na Zemi vodu i další klíčové komponenty pro vznik života.¨