Pandora – nejen film Avatar, ale i skutečná astronomická tělesa

Aktuality |

Děj filmu Avatar se odehrává na fiktivním měsíci Pandora. Pandora je ovšem postavou z řecké mytologie, s níž se při pojmenovávání astronomických těles začalo jako první. Není proto divu, že Pandora skutečně existuje.

Ve vesmíru nalezneme dvě skutečná tělesa, nesoucí název Pandora. Prvním z nich je planetka 55 Pandora, která obíhá okolo Slunce mezi planetami Mars a Jupiter. Jedná se o jednu z největších známých planetek, její průměr se odhaduje na bezmála 67 kilometrů. Planetku objevil na podzim roku 1858 americký astronom George Mary Searle.

Názvem Pandora byl pokřtěn i jeden z měsíců Saturnu, nalezený v roce 1980 kosmickou sondou Voyager 1 při průletu okolo planety.

Voyager 1 je shodou okolností jedním z kosmických vyslanců lidstva, jenž po výzkumu vnějších planet naší Sluneční soustavu opustil a míří do pustého mezihvězdného prostoru. Na jeho palubě je poselství o planetě Zemi adresované případným mimozemských nálezcům.

Měsíc Pandora má protáhlý tvar o maximální délce asi 82 km. V posledních letech bylo těleso zkoumáno sondou Cassini, takže jsme se mohli dozvědět něco více o jeho povrchu. Pandora má poměrně velké albedo (cca 0,6), což naznačuje, že se jedná zřejmě o porézní ledové těleso. Povrch je posetý velkým množstvím kráterů rozličných velikostí, dva největší mají průměr asi 30 kilometrů.

Měsíc dostal po objevu prozatímní označení S/1980 S 26. Jméno Pandora mu přidělila Mezinárodní astronomická unie v roce 1985.

Pandora obíhá okolo Saturnu s periodou 0,6 dne po dosti nestabilní oběžné dráze, ovlivněné dalšími měsíci planety.