Plamen v uhlíkové nanotrubičce vede elektrický proud

Aktuality |

Na zajímavý způsob využití uhlíkových nanotrubiček přišli vědci z MITu. Spočívá v šíření tzv. termoelektrických vln.

Nanotrubičky byly pokryty vrstvou paliva, při jehož hoření vzniká teplo. Na jednom konci se pak palivo podpálí (laserem nebo elektrickou jiskrou). Trubicí se následně velmi rychle začala šířit vlna chemické reakce, která byla provázena tokem tepla. Co je ale zajímavé, tato vlna s sebou strhla i elektrony, takže trubičkou spolu s postupem vlny začal protékat i elektrický proud (šlo o variantu uhlíkové trubičky, jež byla vodivá).

Šíření vlny i tepla trubičkou bylo mnohem rychlejší, než kdybychom použili jen samotné palivo a jen kvůli této rychlosti dokázala reakce vybudit i elektrický proud. Množství elektrické energie, které lze takto získat, je údajně 100krát větší než u klasické LiOn baterie (v přepočtu na hmotnost článku).

Hlavním autorem příslušného článku v Nature Materials je doktorand MITu Wonjoon Choi.

Zdroj: Sciencedaily