Jsme díky bakteriím chytřejší?

Biologie |

Půdní bakterie Mycobacterium vaccae možná nepřímo ovlivňuje naši inteligenci – a to pozitivně. Kontakt s touto bakterií totiž podle amerických mikrobioložek Dorothy Matthews a Susan Jenks z newyorské Sage Colleges in Troy přispívá ke stimulaci neuronů, které produkují serotonin.

Výsledkem je snížení úzkosti a snazší učení. Tak to alespoň fungovalo u myší, kterým byl vstříknut roztok těchto bakterií předem usmrcených teplem. Ve druhé fázi experimentu se použily živé bakterie. Také v tomto případě se pokusné myši oproti kontrolní skupině dokázaly rychleji naučit procházet bludištěm.

Poté byla bakterie z diety odebrána. Výsledky myší se zhoršily, byť by stále lepší než v kontrolní skupině. Po asi 3 týdnech od vysazení konzumace bakterií přestal být rozdíl mezi oběma skupinami patrný. Jak tedy vidno, Mycobacterium vaccae sice může zlepšit naše kognitivní schopnosti, ale jejich účinek je pouze dočasný.

Bakterii Mycobacterium vaccae můžeme vdechnout nebo přijmout s potravou. Vědci z výsledků u myší usuzují, že by to tak mohlo fungovat u všech savců. Takže snad třeba výuka na školách v přírodě je účinnější než ve sterilní učebně, kde s půdními bakteriemi nepřijdeme do kontaktu?

Poznámka: Zdroj bohužel neuvádí, jak celý mechanismus probíhá. Produkují tyto bakterie nějaký specifický protein? Ten by se pak jistě mohl používat třeba jako antidepresivum nebo při poruchách učení/soustředění.