Kmenové buňky kultivované na kontaktních čočkách

Aktuality |

Vědci z australské University of New South Wales dokázali pomocí kmenových buněk kultivovaných na kontaktních čočkách dosáhnout podstatného zlepšení zraku u pacientů, kteří trpěli poškozením oční rohovky. Metoda byla zatím vyzkoušena u třech pacientů, u dvou po operaci očního melanomu, u jednoho s genetickým poškozením. Nicméně řada lidí trpí podobnými problémy třeba v důsledku popálenin nebo agresivních chemických látek, které se dostanou do oka.

Popsaná léčebná procedura by měla mít řadu výhod, je jednoduchá, levná a de facto nevyžaduje hospitalizaci. Kmenové buňky se získají přímo z pacientova oka, takže proti nim nebude probíhat imunitní reakce. Odběr buněk z povrchu tkáně je rychlý a šetrný, není třeba nic na způsob šití. Po vypěstování buněk byly čočky přiloženy k pacientovu oku a během 10 dnů kolonizovaly poškozený povrch oka. To už lidé mohli být doma.

Tato metoda by se potenciálně mohla uplatnit i pro léčbu jiných poškození oka (sítnice) a snad i u jiných orgánů (zmiňuje se hlavně kůže). Nejjednodušší je použití v případě, že má pacient poškozené jedno oko; i u poškození rohovky na obou očích lze ale kmenové buňky odebrat z jiných částí oka. Při kontaktu s buňkami rohovky se pak pak jejich fenotyp změní opět na „rohovkové“ buňky.